Ben je B2B-marketeer of ondernemer?

Ken jij het geheim van de vierkante meter?

Ontdek het geheim van de Vierkante Meter en hoe jij dat als B2B marketeer of ondernemer kunt toepassen op je eigen online activiteiten.

Het Geheim van de Vierkante Meter

Een goede vriend van mij was eigenaar van één van de supermarkten hier in het dorp. Hij was vooruitziend en daardoor erg succesvol. Van de zeven supermarkten in het dorp was hij eigenaar van de grootste en zijn zoon heeft dat van hem overgenomen. Van de zeven supermarkten in het dorp bezit hij er nu twee.

Zijn succes was gebaseerd op het uitgangspunt dat hij de meeste vierkante meters had. En dus het grootste vloeroppervlak. Zijn motivatie was vrij simpel: hoe meer vierkante meters hoe meer producten. "En als ik dan mijn klant éénmaal in de winkel heb dan leid ik hem langs alle schappen en koopt hij meer bij mij. En wat hij bij mij koopt, koopt hij niet bij mijn collega's."

Net als andere supermarkten trok hij klanten naar zich toe met allerlei aanbiedingen. Maar omdat zijn klanten wisten dat hij een groter aanbod had kwamen ze naar zijn supermarkt.

Op het web doen de meeste winkels en webshops dat ook. Ze strooien met aanbiedingen en hopen dat iemand die aanbieding interessant vindt. Daarna leiden ze je langs allerlei aanbiedingen zodat je meer koopt.


En ja, als Nederlanders letten we op de centen, dus iedere euro telt.


De essentie is:

  • Trek de aandacht met een aanbieding
  • Lok je klanten de shop in
  • Wek verlangen op als je klant door de schappen loopt
  • Verleid ze tot een koop-actie

Dit werkt ook in B2B "supermarkten".

Sligro, Hanos, Makro en ook Manutan werken op dezelfde manier. Op hun homepage storten ze hun hele hebben en houden voor je uit, en als je niet weet wat je zoekt dan heb je een uitdaging. Als je dat wel weet dan is er vaak een zoekbalk om je op weg te helpen. Maar dan kom je vaak op het "virtuele" schap terecht waar je kunt vergelijken. Zodat je een duurder product bestelt.


Hoe werkt het bij andere B2B bedrijven?

De meeste ondernemers willen wel online omzet creëren, maar weten niet goed hoe. Ze hebben mooie producten en diensten, en vaak bieden ze die ook online aan. Ze zijn wel in staat een redelijke mate van aandacht te trekken. Bezoekers komen vaak op de website na een gesprek van een account manager met een klant of door een post op LinkedIn. Ze komen dan op een homepage en dat is het moment om de interesse te wekken zodat ze verder gaan.

En daar zit 'm vaak de crux. Gemiddeld 90% van de bezoekers van een website is binnen 10 seconden weer weg. De website slaagt er niet in aandacht om te zetten in interesse. Laat staan actie.


Hoe verbeter je dat?

Je kunt die 10% verdubbelen naar 20%! Stel je voor welk effect dat heeft op je online resultaat.

Er zijn drie drempels die de meeste bedrijven opwerpen voor mensen om klant te worden.

  • de mate waarin ze de aandacht vragen van online zoekers.
  • de mate waarin ze die aandacht omzetten in interesse en verlangen.
  • de mate waarin ze erin slagen die interesse om te zetten in actie.

Vertel je online bezoeker een helder verhaal dat relevant is. Of je ze nu tegenkomt op LinkedIn of Google Search. Wek daarbij een verwachting en maak die overal in de customer journey waar.


Wil je weten hoe?

We organiseren iedere maand een webinar waarin we je in 30 minuten laten zien hoe je dit doet. Ben je geïnteresseerd? Meld je dan hier aan: